PostNL uitgifte: Decemberzegels 2020

PostNL uitgifte: Decemberzegels 2020

Kijk hier voor informatie over de wijze van opname in de Importa Supplementen 2020.

SAMENVATTING

 

 

 

 

 

 

Uitgifte: Decemberzegels 2020

Uitgiftedatum: 16 november 2020

Verschijningsvorm: vel met 20 decemberzegels in 10 verschillende ontwerpen, met speciaal decembertarief voor bestemmingen binnen Nederland

Artikelnummer: 401261

Ontwerp: Loesje Donner-Raedts/Vondels, Amsterdam

Fotografie: Studio Linda Stulic, Amsterdam

Styling: Teuntje Asveld, Amsterdam

Bewerking en opmaak: Stu&Dio, Amsterdam

 

UITGIFTE

ONDERWERP

ONTWERP

TYPOGRAFIE

ONTWERPER

VERKOOP/

GELDIGHEID

Elk jaar brengt PostNL nieuwe decemberzegels uit waarmee consumenten en bedrijven elkaar tegen een voordelig tarief kerst- en nieuwjaarskaarten kunnen sturen. Het speciale decembertarief van € 0,86 per postzegel is geldig van 16 november 2020 tot en met 6 januari 2021. Een vel met 20 decemberzegels kost dit jaar € 17,20. Bij aanschaf van 2 vellen decemberzegels ontvangt iedere klant gratis een speciaal voor PostNL ontworpen kerstornament van Vondels. De Decemberzegels 2020 zijn ontworpen door Loesje Donner-Raedts, mede-eigenaar van Vondels uit Amsterdam.

 

Op de Decemberzegels 2020 is de hoofdrol weggelegd voor de kerstboom met verschillende trendy kerstornamenten. Al deze kerstornamenten zijn met de mond geblazen en met de hand beschilderd. De hiervoor gebruikte techniek is nog steeds dezelfde als toen de allereerste kerstbal begin 19e eeuw werd gemaakt. Voor een gewone kerstbal verhit de glasblazer het glas om het tot de juiste grootte te blazen. Voor ornamenten met afwijkende vormen maakt de glasblazer gebruik van een vormpers om het ornament de gewenste vorm te geven. Vervolgens wordt het kerstornament gevuld met een zilveren verf die zorgt voor een mooie spiegellaag. De verf wordt in het ornament gedruppeld en de spiegelende glans van binnenuit ontstaat door het ornament onder water te houden en te bewegen. Daarna brengt de schilder de versiering aan de buitenkant aan. Dat gebeurt door het ornament in verf onder te dompelen, waarna de schilder alle kleurrijke versieringen, glitters of andere kleurtjes met de hand op het ornament aanbrengt. De laatste stap is het verwijderen van het blaastuitje met een speciale techniek. Vervolgens wordt het bekende kroontje geplaatst.

 

Bron: christmaholic.nl

 

Op elke Decemberzegel 2020 is van de gefotografeerde kerstboom een andere uitsnede genomen. Op 4 van de 10 postzegels zijn de kerstornamenten tegen een achtergrond van groene kerstboomtakken afgebeeld, met brandende lichtjes. Op de andere 6 postzegels is een kersttak of een boomtop met kerstornamenten zichtbaar tegen een effen achtergrondkleur in rood, goud of lichtroze. De sorteerhaak staat op alle postzegels rechtsboven in een wit uitgespaard vlak. De maandaanduiding december en Nederland 2020 staan gecentreerd onderaan.

 

Op de Decemberzegels 2020 zijn de volgende kerstornamenten afgebeeld: gouden zakhorloge, gouden pump met hoge hak, gouden camera, fuchsiakleurige flamingo, peperkoekmannetje in doosje, roze donut, peperkoekhuisje, marshmallow, teckel met kerstmuts, rood hart aan een strik, rode auto met kerstboom, grachtenpand met trapgevel, rode kerstbal met gouden sterren, klassieke notenkrakerpop met snoepwandelstokken, tijgerkop in een doosje, envelop PostNL met een gouden, groene en witte kolibrie.

 

Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Mina Regular (2008, Giuseppe Salerno/Paco González) en de Brandon Grotesque (2009-2010, Hannes von Döhren).

 

De Decemberzegels 2020 zijn bedacht door Loesje Donner-Raedts, mede-eigenaar van Vondels uit Amsterdam, specialist in zelf ontworpen ornamenten voor de feestdagen. Uit ruim 750 kerstornamenten selecteerde zij er 100, waarvan er uiteindelijk 20 op de decemberzegels zijn terechtgekomen.

 

Grote eer

“Toen PostNL op bezoek kwam, dacht ik dat ze misschien een order voor relatiegeschenken wilden plaatsen”, zegt Donner-Raedts. “Maar tot mijn grote verrassing wilden ze dat wij de decemberzegels zouden ontwerpen, met onze kerstornamenten. Vondels heeft in het verleden al mooie samenwerkingen gehad met andere grote Nederlandse iconen als KLM, het Rijksmuseum en Schiphol. We zijn heel blij dat we dit jaar PostNL aan de lijst mogen toevoegen. En heel trots, want we vinden het echt een grote eer dat we zijn gevraagd. PostNL wilde dit jaar graag met fotografie werken en daar hebben we veel ervaring mee. Voor deze campagne heeft Vondels samengewerkt met fotograaf Linda Stulic en stylist Teuntje van Asveld. Linda en Teuntje zijn eerder betrokken geweest bij onze campagnes en we hebben wederom fantastisch met hen samengewerkt. Linda was net terug uit Amerika. Gelukkig dat ze tijd had, want ze is veelgevraagd en haar werk zit ontzettend in de lift.”

 

Concepten uitwerken

In de aanloop naar de fotosessie maakte Donner-Raedts een voorstel door veel moodboards te maken. “Zo kregen we van tevoren een goede indruk van de achtergrondkleuren, het ritme in de postzegels en hoe de verschillende kerstornamenten zich tot elkaar verhouden. De moodboards hebben we ook gebruikt om samen met PostNL keuzes te maken. Zij zijn van begin tot eind nauw bij het proces betrokken geweest. De decembercampagne is gericht op een breed publiek. Door de keuze van de afgebeelde ornamenten en wijze van fotograferen willen we diverse generaties aanspreken. Tijdens de fotoshoot is ons voorstel overeind gebleven, maar je moet altijd op details bijsturen. Sommige kerstornamenten bleken niet goed herkenbaar op postzegelformaat, glommen te veel of er was juist te weinig sparkle. Voor elk ornament waren van tevoren alternatieven bedacht, rekening houdend met de volgorde op het vel. Ook hielden we 7 verschillende kerstbomen en platen met 15 achtergrondkleuren paraat om te kijken wat het beste zou werken.”

 

Perfectie

Alle foto’s zijn in 1 dag gemaakt, in een intensieve sessie met een grote groep mensen, onder wie de fotograaf, de stilist, assistenten, enzovoort. “Per postzegel zijn er soms wel 30 foto’s genomen”, zegt Donner-Raedts. “Ik ben gewend heel gedetailleerd te werken en dat gebeurde ook voor deze opdracht. Ieder beeld is steeds opnieuw in het stramien van het postzegelvel geplaatst. Vervolgens zijn we millimeter voor millimeter gaan schuiven tot het perfect was. Met voortdurend een check of de relatie met de andere beelden overeind bleef en de cadans nog steeds klopte.”

 

Momenten in december

Achter elke decemberzegel gaat een verhaaltje schuil. Donner-Raedts: “Die verhaaltjes hebben de momenten in december als basis. Elke postzegel symboliseert een belangrijk moment in deze maand. Samen eten speelt in december een grote rol, dus is er een postzegel met een donut, een peperkoekhuisje en een marshmallow. Ook driving home for Christmas is zo’n moment, met een autootje, een kerstbal en een huisje. De komst van het nieuwe jaar is weer gesymboliseerd met een klok, een gouden pump met hoge hak en een cameraatje. De postzegels zijn aantrekkelijk genoeg, ook zonder dat je het verhaal herkent. Toch houd ik ervan om het in een context te plaatsen, want dan wordt het een geheel. De decemberzegels moeten een diverse doelgroep aanspreken. Zo zijn ook voor de dierenliefhebbers kerstornamenten toegevoegd zoals het teckeltje met kerstmutsje en de kolibries. Aan de volgorde is veel aandacht besteed. Niet alleen de postzegels zelf moesten er goed uitzien, dat gold voor het hele vel. Het moest bewegen, het moest dansen. Dat is gelukt door de hoeveelheid kerstgroen in een golvend patroon af te wisselen met steeds andere warme kleuren in de achtergrond.”

 

Cadeautjes

Donner-Raedts noemt de strik aan de voor- en achterzijde van de decemberzegels de finishing touch. “Daarmee willen we benadrukken dat het ook echt een cadeautje is. Natuurlijk kopen mensen decemberzegels om ze op een kaart te plakken. Maar ze zijn ook heel leuk om naar te kijken of te verzamelen. Het is mooi dat Vondels daar een onderdeel van is. Het cadeaugevoel keert ook terug door de strik op het premium, het kerstornament in de vorm van het PostNL-envelopje dat mensen in een heel mooi doosje cadeau krijgen als ze 2 vellen decemberzegels kopen.”

 

Terug- en vooruitkijken

Voor Donner-Raedts is kerst een heel bijzondere maand – en niet alleen omdat wereldwijd dan kerstbomen zijn voorzien van de ornamenten van Vondels. “Het is voor mij echt een maand van samenzijn, van warmte, gezelligheid, maar ook bezinning en vooruitkijken naar het nieuwe jaar. Met familie, vrienden, verschillende generaties. Natuurlijk is het mooi als mensen onze kerstornamenten in hun boom hangen. Maar het belangrijkste vind ik dat je boom persoonlijk is. Zo hang ik ook altijd op school geknutselde kunstwerkjes van de kinderen erin. En een kerstversiering van vroeger waaraan ik een bijzondere herinnering heb. Dus kies altijd iets wat bij je past en waar een verhaal achter zit. Net als dat bij deze decemberzegels is gebeurd.”

 

Over de ontwerper

Loesje Donner-Raedts (1975, Nijmegen) studeerde van 1995-2001 achtereenvolgens aan het Amsterdam Fashion Institute (voorheen HTS confectie) en Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij werkte achtereenvolgens als assistent-inkoper en inkoper bij De Bijenkorf voor dameskleding, kinderkleding en wonen. Sinds 2015 is zij samen met Yan Xu mede-eigenaar van het bedrijf Vondels, gespecialiseerd in met de hand gemaakte en beschilderde kerstornamenten. Bij Vondels is Donner-Raedts verantwoordelijk voor de collectie, de marketing en de sales. De producten van Vondels worden in meer dan 45 landen verkocht, onder meer via internet en bij de Bijenkorf, Harrods, Lafayette, Liberty en Bloomingdale’s USA. Naast eigen ontwerpen maakt Vondels kerstornamenten in licentie, zoals in samenwerking met het Van Gogh Museum, Sanrio (Hello Kitty) en Mercis (nijntje).

 

De Decemberzegels 2020 zijn vanaf 16 november verkrijgbaar bij alle verkooppunten van PostNL in Nederland en via www.postnl.nl/collectclub. De postzegels zijn ook telefonisch te bestellen bij de klantenservice van Collect Club op telefoonnummer 088 – 868 99 00. De geldigheidstermijn is onbepaald, maar de decemberzegels mogen alleen van 16 november 2020 tot en met 6 januari 2021 zonder bijplakken worden gebruikt.

 

WAARDE De decemberzegels met speciaal tarief zijn bedoeld voor post tot en met 50 gram en voor enveloppen met een minimumformaat van 14 x 9 cm met een bestemming binnen Nederland in de periode van 16 november 2020 tot en met 6 januari 2021. Voor post tot en met 50 gram naar het buitenland zijn 2 decemberzegels voldoende als frankering. Buiten de periode van 16 november 2020 tot en met 6 januari 2021 zijn decemberzegels als postzegel te gebruiken door bij te plakken tot het dan geldende tarief.

 

TECHNISCHE

GEGEVENS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COPYRIGHT

 

 

MEER OVER 

DE KERSTBOOM

Postzegelformaat26,5 x 29 mm

Velformaat144 x 151 mm

Papiernormaal met rode fosforopdruk

Gommingzelfklevend

Druktechniekoffset

Drukkleurencyaan, magenta, geel en zwart

Oplage3.515.000 vellen

Verschijningsvormvel van 20 postzegels in 10 verschillende ontwerpen

OntwerpLoesje Donner-Raedts/Vondels, Amsterdam

FotografieStudio Linda Stulic, Amsterdam

Styling                                   Teuntje Asveld, Amsterdam

Bewerking en opmaakStu&Dio, Amsterdam

DrukkerijJoh. Enschedé Security Print, Haarlem

Artikelnummer401261

 

© 2020 Koninklijke PostNL BV

© Vondels designs

 

De kerstboom is vermoedelijk ontstaan uit Germaanse tradities omdat een groene boom de nieuwe lente aankondigde, een tijd van bloei. Daarom zetten de Germanen tijdens de midwinternacht, de kortste dag van het jaar, een groene boom neer. Vaak in het midden van het dorp. Deze werd dan versierd met appeltjes en andere attributen, die het begin van een nieuw seizoen aanduidden.

 

Vanaf de 15e eeuw waren kerstbomen al in gebruik tijdens christelijke winterfeesten in Oost-Europa, de Duitse gebieden en Scandinavië. De bomen die men gebruikte waren toen al flink versierd. Een oude vermelding van een versierde kerstboom komt uit 1510, uit Riga. In deze stad in Letland versierde een lokaal gilde een boom met kunstrozen, danste om de boom heen en stak deze vervolgens in brand.

 

In de 16e en 17e eeuw begonnen de rijkere Duitsers ook een boom in hun huis te plaatsen. Ze hingen hierbij appeltjes in de boom, een verwijzing naar de zogenoemde Adam en Eva’s Dag op 24 december. Het gebruik van kerstbomen versierd met appels werd al snel overgenomen door de Britse adel en tijdens de 19e eeuw verspreidde het gebruik van de kerstbomen zich over de rest van Europa.

 

In diezelfde 19e eeuw werden er in Nederland veel zondagsscholen opgericht. Binnen deze zondagsscholen ontstond het gebruik om rond de kerstdagen een boom neer te zetten. Zo raakte de kerstboomtraditie ook bekend onder de gewone Nederlanders. Eerder al bestond er met name onder vrijzinnig protestanten in ons land de gewoonte om een kerstboom in huis neer te zetten.

 

Het Vaticaan heeft zich in de 19e en 20e eeuw lange tijd flink verzet tegen het opzetten van kerstbomen. Deze bomen hadden immers een heidense oorsprong en weinig van doen met het christelijke kerstfeest. Niet eerder dan in 1982 stonden er voor het eerst kerstbomen in het Vaticaan in Rome.

 

In de late 19e eeuw vond ook de introductie van de kunstkerstboom plaats. Diverse winkelketens begonnen in 1883 met de verkoop van kunstmatige kerstbomen. De eerste kunstmatige kerstbomen bestonden uit 25 losse takjes die opgetuigd werden met roodkleurige bessen. In de jaren 1920 werd de kunststofboom pas echt populair, vermoedelijk mede vanwege de economische crisis van de jaren 1930. Hergebruik van nepbomen was immers voordeliger dan elk jaar een nieuwe boom kopen.

 

Bronnen

historiek.net

history.com/topics/christmas/history-of-christmas-trees

kerstboom.nl/de-geschiedenis-van-de-kerstboom-traditie-kerstboomnl-p154

kerstmarkten.net/informatie/geschiedenis-van-de-kerstboom

kunstkerstbomen.nl/kunstkerstboom-geschiedenis.html

kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/46991-de-kerstboom-de-oorsprong-van-de-versiering.html