PostNL uitgifte: Kinderpostzegels 2020 Nijntje

PostNL uitgifte: Kinderpostzegels 2020 Nijntje

Kijk hier voor informatie over de wijze van opname in de Importa Supplementen 2020.

 
SAMENVATTING

Uitgifte: Kinderpostzegels 2020
Uitgiftedatum: 5 oktober 2020
Verschijningsvorm: vel met 5 bijzondere postzegels in 5 verschillende ontwerpen, met waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland, met een bijslag van € 0,45
Artikelnummer: 400960
Ontwerp: Dick Bruna/Mercis, Amsterdam
Illustraties Dick Bruna © copyright Mercis bv, 1953-2020
PostNL geeft op 5 oktober 2020 een nieuw vel met kinderpostzegels uit, met waardeaanduiding 1 voor bestemmingen binnen Nederland. Op de 5 postzegels viert nijntje feest omdat ze 65 jaar is geworden, samen met andere bekende figuren uit de nijntje-boeken van Dick Bruna. De prijs per mapje met 2 vellen kinderpostzegels bedraagt € 13,60. Naast de kinderpostzegels komen er dit jaar meer postzegels uit die aan nijntje 65 jaar zijn gewijd. Zo verscheen op 21 juni een gouden postzegel van nijntje en op 8 september een zilveren postzegel. Tegelijk met de kinderpostzegels geeft PostNL op 5 oktober 5 aparte postzegelvellen uit met elk 5 postzegels. PostNL heeft in het verleden vaker postzegels uitgegeven met tekeningen van Dick Bruna: de Kinderpostzegels 1969, de Decemberzegels 1995 en de Kinderpostzegels 2005. In 2015 verscheen een postzegel ter gelegenheid van de 60e verjaardag van nijntje.

PostNL geeft sinds 1924 kinderpostzegels uit om geld in te zamelen voor projecten die gericht zijn op het welzijn van kwetsbare kinderen. Dit gebeurt door een bijslag van inmiddels € 0,45 per postzegel. De opbrengst van alle bijslagen gaat naar de projecten van de onafhankelijke Stichting Kinderpostzegels Nederland. De stichting zet zich in om kinderen in Nederland en andere landen een kans op een beter leven te geven. Om deze hulp mogelijk te maken, organiseert de stichting onder meer de Kinderpostzegelactie. Deze actie is sinds 2017 opgenomen in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. Het doel van de Kinderpostzegelactie is hulp te bieden aan kinderen die geen veilig thuis hebben. In de week van 23-30 september verkopen ruim 100.000 leerlingen uit groep 7 en 8 dit jaar de kinderpostzegels. Vanwege de coronamaatregelen zijn er alternatieven bedacht om de veiligheid te waarborgen. Zo kunnen kinderen persoonlijke videoboodschappen versturen om kinderpostzegels aan te bieden. Met een speciale verkoopbox en bestelformulieren door de brievenbus wordt het ook mogelijk om aan de deur de nodige afstand te houden. Vanaf 5 oktober bezorgt PostNL de bestellingen. In 2019 was de opbrengst van de actie 9,4 miljoen euro.

Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels, is opgetogen dat dit jaar de jarige nijntje en haar familie en vrienden op de kinderpostzegels staan. “Nijntje is echt een icoon van Nederland, dus daar zijn we heel trots op. Net zo trots als op de kinderpostzegelactie die inmiddels immaterieel cultureel erfgoed is. We zijn erg blij dat de actie door kan gaan. Na uitgebreid onderzoek bij leerkrachten, ouders en onder het Nederlands publiek en in goed overleg met de scholen, hebben we de actie binnen de RIVM-richtlijnen veilig en vooral leuk voor de kinderen gemaakt.”

Op de Kinderpostzegels 2020 staan verschillende door Dick Bruna getekende figuren die feestvieren omdat nijntje 65 jaar bestaat. Er zijn 4 even grote postzegels en 1 postzegel op dubbele grootte aan de rechterzijde van het vel. Op de 4 postzegels links staan de vader en moeder van nijntje samen met nijntje in een auto, tante trijn met een dienblad vol glazen limonade, een dansende boris en barbara met een ballon en betje en knorretje big die ook al aan het dansen zijn. Op de grote postzegel rechts staat een afbeelding van nijntje achter een taart met kaarsjes. Over het postzegelvel heen lopen 2 feestslingers met de contouren van nijntje. Op de tabs links staan cadeautjes, rechts is het logo van nijntje 65 jaar afgebeeld, onderaan een brief met envelop. De op de postzegels gebruikte achtergrondkleuren rood, geel en groen zijn gelijk aan de kleuren in het logo van nijntje 65 jaar.

Voor de typografie op Kinderpostzegels 2020 is gebruikgemaakt van de Volta (1955, Konrad Friedrich Bauer/Walter Baum) en de Helvetica Rounded Bold (1978, Linotype Design Studio).

De uitgifte Kinderpostzegels 2020 kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen PostNL, de Stichting Kinderpostzegels Nederland en Mercis, uitgever van de Nederlandstalige boeken van Dick Bruna en coördinator van de buitenlandse uitgaven. Bij Mercis coördineerde Mariëlla Ostendorf, manager special projects, de totstandkoming van de nieuwe postzegels.

Feestthema
Mercis beschikt over een database met ruim 4.000 illustraties van Dick Bruna. Uit die database heeft Ostendorf geput voor de kinderpostzegels van dit jaar. “Het thema is feest. Want je viert feest met 65 jaar nijntje. En een feest vier je niet in je eentje, dat doe je samen met familie en vrienden. Daarom keren de belangrijkste personages uit het leven van nijntje op de postzegels terug. Er zijn er natuurlijk meer, maar we hebben het bewust klein gehouden. In de geest van Dick Bruna gaan we altijd uit van less is more. Ook omdat je op postzegelformaat niet meer ziet waar het om gaat als er te veel personages in beeld zijn.”

Verhaal
Bij de keuze van de illustraties heeft Ostendorf zich laten leiden door de wens om er een verhaaltje in aan te brengen. “We wilden geen tekeningen die los van elkaar zouden staan, er moest een lijn in. En die lijn is dat nijntje met vader en moeder naar het feestje rijdt, waar tante trijn klaar staat met limonade en de vriendjes er al zijn om al dansend het feest te vieren. Het hoogtepunt van elk feestje is natuurlijk de taart. Die staat dan ook samen met nijntje op de grote postzegel. Door de verhaallijn is er ook beweging in het postzegelvel gebracht, van links naar rechts.”

Primaire kleuren
Voor de sfeer op de kinderpostzegels is de kleurstelling medebepalend. “Dit zijn de primaire kleuren waarmee Dick Bruna altijd werkte”, zegt Ostendorf. “Dat waren er 4 in totaal: rood, geel, blauw, groen. Geel en rood gebruikte Dik Bruna altijd als warme kleuren voor situaties binnen. Blauw en groen als koude kleuren voor scènes buiten. Daarom rijdt het blauwe autootje ook tegen een groene achtergrond. Blauw wilden we niet als achtergrond gebruiken omdat dan de zwarte typografie minder goed leesbaar zou worden. Daarom overheersen rood, geel en groen – dezelfde kleuren als in de achtergrond van het speciale logo voor nijntje 65 jaar.”

Stijlgids
Voor de kinderpostzegels zijn uitsluitend originele illustraties van Dick Bruna gebruikt. Dat geldt voor alle uitgaven van Mercis, er wordt niets nieuws gemaakt. Ostendorf: “Alles wat we doen, ligt vast in een style guide met uitgebreide regels over het gebruik van kleuren, lijnen en afbeeldingen en wat je wel en wat je niet mag combineren. Dick Bruna heeft bijvoorbeeld heel veel illustraties met mensenkinderen gemaakt. Dat is een andere belevingswereld dan die van nijntje. Die moet je dus niet samenvoegen.”

Naadloos
Het thema van de kinderpostzegels dit jaar is ‘geef kinderen een veilig thuis’. Ostendorf vertelt dat dit naadloos past bij de tekeningen van nijntje. “Dick Bruna was ervan overtuigd dat de eerste 6 jaren van een kinderleven bepalend zijn voor hoe je in het leven staat. Hij vond dat deze jaren dan ook veilig moeten zijn. Het hoeft geen happy end te zijn, maar je moet wel verder kunnen. Hij wilde kinderen uitzicht bieden, een koffertje geluk meegeven. Nijntje spreekt kinderen over de hele wereld aan en geeft ze een warm en prettig gevoel van veiligheid.”

Mariëlla Ostendorf (Rotterdam, 1967) werkt sinds 1997 bij Mercis waar zij verantwoordelijk is voor uiteenlopende projecten.

Meer over nijntje
In 1955 wordt nijntje ‘geboren’, als Dick Bruna voor het slapengaan van zijn oudste zoon een verhaaltje vertelt over een wit konijn. In de afgelopen 65 jaar is nijntje uitgegroeid tot wereldwijd het bekendste en populairste van alle figuren uit de boeken van Dick Bruna. Buiten Nederland heet nijntje sinds 1996 overal miffy. Veel kinderen herkennen zich in nijntje en in haar avonturen. Ze is ongecompliceerd, onschuldig, positief en staat open voor nieuwe ervaringen.

Meer over Dick Bruna
Dick Bruna, de geestelijk vader van nijntje, wordt op 23 augustus 1927 geboren in Utrecht. Hij schrijft en illustreert maar liefst 124 prentenboeken. Daarnaast ontwerpt hij veel affiches en omslagen voor de Zwarte Beertjes-pocketboeken. Ook internationaal maakt Dick Bruna al 60 jaar furore met zijn werk. In 2011 stopt hij met werken. Hij overlijdt in 2017 in Utrecht op 89-jarige leeftijd.

Meer over kinderpostzegels
De uitgifte van kinderpostzegels is in 1924 gestart om de kinderen die wees waren geworden na de Spaanse Griep een veilig thuis te geven. De rijke historie laat een groot aantal mijlpalen zien. Zo gingen de kinderen in 1948 voor het eerst met postzegels langs de deur, werd menig prins en prinses op de postzegels afgebeeld en zijn belangrijke organisaties en projecten zoals de Kindertelefoon opgericht met geld van de Kinderpostzegelactie. Nog altijd zet Stichting Kinderpostzegels Nederland zich in voor kinderen die in een onveilige thuissituatie leven. Met projecten als Huisje Boompje Beestje en de Warm Welkom Tas wordt gezorgd voor een thuisgevoel in de daklozenopvang en blijf-van-mijn-lijf-huizen.

Meer over het thema: Geef een veilig thuis
Op dit moment woont 1 op de 15 kinderen in Nederland in een onveilige situatie. Dat zijn gemiddeld 2 kinderen per schoolklas. Zij hebben thuis dagelijks te maken met ernstige problemen, zoals huiselijk geweld, verwaarlozing, armoede of verslaafde ouders. School is voor deze kinderen de veilige haven. Doordat de scholen dit jaar in de lente door de coronacrisis lang gesloten zijn geweest, is de situatie in deze gezinnen verergerd. Juist voor deze groep is hulp nu extra hard nodig. Om deze reden heeft Stichting Kinderpostzegels Nederland dit jaar het thema: Geef een veilig thuis.

Uitgebreide informatie over het thema en projecten vroeger en nu is te vinden op
https://www.kinderpostzegels.nl/geef-een-veilig-thuis/.

De kinderpostzegels worden in de week van 23-30 september 2020 door leerlingen uit groep 7 en 8 verkocht. De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, ook verkrijgbaar bij Bruna, via www.postnl.nl/bijzondere-postzegels en op de website van de Stichting Kinderpostzegels Nederland. De postzegels zijn verder telefonisch te bestellen bij de klantenservice van Collect Club op telefoonnummer 088  868 99 00. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Op de kinderpostzegels staat waardeaanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

Postzegelformaat4 postzegels van 36 x 25 mm
1 postzegel van 36 x 50 mm
Velformaat144 x 75 mm
Papiernormaal met fosforopdruk
Gommingsynthetisch
Druktechniekoffset
Drukkleuren speciale PMS-kleuren (geel, groen, blauw en rood) en zwart
Oplage3.170.000 vellen
Verschijningsvormvel van 5 postzegels in 5 verschillende ontwerpen
OntwerpDick Bruna/Mercis
DrukkerijKoninklijke Joh. Enschedé B.V., Haarlem
Artikelnummer400960

De gebruikte illustraties komen uit de volgende boekjes:
nijntje met vader en moeder pluis in de auto – nijntje in de speeltuin
tante trijn met limonade – het feest van nijntje
betje big en knorretje – het feest van nijntje
boris en barbara – het feest van nijntje
cadeautjes – het feest van nijntje
ballon – het feest van tante trijn
envelop met brief – de brief van nijntje
nijntje met verjaardagstaart – geen boekje, losse illustratie.

© 2020 Koninklijke PostNL BV
Illustraties Dick Bruna © copyright Mercis bv, 1953-2020