PostNL uitgifte: Martin Garrix

PostNL uitgifte: Martin Garrix

Kijk hier voor informatie over de wijze van opname in de Importa Supplementen 2020.

SAMENVATTING
Uitgifte: Martin Garrix
Uitgiftedatum: 21 oktober 2020
Verschijningsvorm: vel met 5 postzegels in 5 gelijke ontwerpen, met waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland
Artikelnummer: 401061
Fotografie: Louis van Baar, Den Haag
Ontwerp: Boris Lammertse, Ouderkerk aan den IJssel

Op 21 oktober 2020 geeft PostNL het postzegelvel Martin Garrix uit, met 5 postzegels in 5 gelijke ontwerpen met het silhouet van de wereldberoemde Nederlandse dj en muziekproducer. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Speciaal voor deze uitgifte is een app gemaakt, gratis te downloaden via Google Play en de Apple Store. De app is alleen te activeren via de postzegels. Door vanuit de app de postzegels te scannen, start een AR-applicatie (augmented reality) met een optreden van Martin Garrix. Vanuit de app zijn de postzegels ook te bestellen.
Martin Garrix, artiestennaam van Martijn Garritsen (Amstelveen, 1996), zag als 8-jarige op televisie een optreden van de Nederlandse dj Tiësto tijdens de Olympische Spelen van 2004 in Athene. Dat was zijn kennismaking met elektronische dansmuziek en het begin van een bliksemcarrière als dj en muziekproducer. Garrix studeerde na 2 jaar cum laude af aan de Herman Brood Academie en brak in 2013 internationaal door met het nummer Animals. Animals is 400 miljoen keer gestreamd en 1,4 miljard keer bekeken op YouTube. Het was voor het eerst dat een instrumentaal dance-nummer de eerste plek van de Official UK Singles Chart bezette. Daarna volgden nog veel internationale successen, met hits als In The Name Of Love, Scared To Be Lonely en Summer Days. In 2016, 2017 en 2018 werd Martin Garrix verkozen tot ’s werelds beste dj in de DJ Mag’s Top 100. In 2016 richtte hij zijn eigen platenlabel STMPD RCRDS op. Garrix treedt jaarlijks tussen de 120 en 140 keer op tijdens prestigieuze festivals als het Amsterdam Dance Event, Coachella, Tomorrowland, Lollapalooza en Ultra Music Festival. In 2018 verzorgde hij de muzikale afsluiting tijdens de slotceremonie van de Olympische Winterspelen in Pyeongchang, Zuid-Korea.
Op de postzegel Martin Garrix staat een silhouet van een portret van opzij van Martin Garrix. Zijn torso en hoofd zijn donkerblauw, zijn armen lichten op. Op het silhouet is het logo van de dj met de oranjerode plus en x geprojecteerd. De landsaanduiding Nederland en het jaartal 2020, ook beide in oranjerood, lopen aan de linkerzijde van het donkerblauwe silhouet door naar de beige achtergrond. De waardeaanduiding 1 staat rechtsboven. Onder de N van Nederland is de naam STMPD RCRDS te zien, het platenlabel van Martin Garrix, in een cirkelvorm zoals bij een klassiek poststempel. Op de velrand zijn aan de boven- en onderzijde donkerblauwe stroken gescheurd papier afgebeeld, met oranjerode effecten aan de rafelranden. Boven de postzegels staat op de velrand een kort profiel van Martin Garrix, met ernaast en erboven een lijntekening.

De kleuren oranjerood en donkerblauw lopen op verschillende plekken in elkaar over: in de plus en de x, in de waardeaanduiding 1 en langs de randen van de gescheurde papierstroken.
Op het postzegelvel Martin Garrix is gebruikgemaakt van de volgende lettertypes: voor het jaartal 2020 de Noe Display Bold (Schick Toikka, 2013) en voor de overige tekst de Neue Plak Extended Bold (Paul Renner, 1928, aangepast door Toshi Omagari en Linda Hintz, 2018).
Het ontwerp van het postzegelvel Martin Garrix is gemaakt door Boris Lammertse, grafisch ontwerper van STMPD RCRDS, met enige adviezen van Gerard Garritsen, directeur van STMPD RCRDS.
Vader
Gerard Garritsen, de vader van Martin Garrix, was vanaf het begin nauw betrokken bij de carrière van zijn zoon. “Martijn wist al heel vroeg precies wat hij wilde in de muziek en wij hebben hem daarbij al vanaf de basisschool zo goed mogelijk proberen te helpen.”
Postzegelveilinghuis
Garritsen was directeur-eigenaar van Wiggers de Vries, een bekend postzegelveilinghuis in Amstelveen. “Ik ben ruim 40 jaar in de filatelie werkzaam geweest en ik vind het nog steeds een fascinerende wereld. In 2010 verkocht ik mijn bedrijf aan Corinphila. Ik heb nog 7 jaar als managing director doorgewerkt, de laatste jaren 3 dagen per week. De overige 3 dagen hielp ik Martijn. Tot hij op een gegeven moment zei: ik heb je echt fulltime nodig. De keuze was toen snel gemaakt. Ik ben overigens heel trots dat hij zijn platenlabel STMPD RCRDS heeft genoemd, een verwijzing naar mijn oude bedrijf.”
Officiële uitgifte
Gezien zijn achtergrond in de filatelie is de uitgifte van het postzegelvel Martin Garrix voor Garritsen extra bijzonder. “Natuurlijk vind ik het prachtig. Tijdens het Amsterdam Dance Event van 2019 hebben we zelf verschillende persoonlijke postzegels laten maken. Waaronder ook een met het silhouet van Martijn. Maar dit is een officiële uitgifte en daardoor nog veel mooier. Ik ben heel blij met de gebruikte foto van Louis van Baar. Het silhouet is typerend voor dj’s omdat ze vaak donkere effen kleding dragen. Normaal zie je foto’s van dj’s altijd met massa’s publiek op de achtergrond. Maar dat werkt niet op postzegelformaat. De hoofdpersoon wordt dan een veel te klein poppetje. Het mooiste van het velletje vind ik misschien wel dat door het ontwerp van Boris de 5 gelijke postzegels net 5 verschillende postzegels lijken.”
Getekend portret
Boris Lammertse werkt sinds 2018 als grafisch ontwerper voor STMPD RCRDS. Door voortdurend te brainstormen met Garritsen, in coronatijd vooral via de telefoon, kwam het postzegelontwerp tot stand. “Eerst hebben we gekeken of we iets met een getekend portret in 1 steunkleur konden doen. Denk maar aan de blauwe Rembrandtpostzegel van 2018. Maar dat was het net niet. Daarna heb ik geëxperimenteerd met silhouetten, een effect dat we wel vaker tijdens shows van Martijn gebruiken. Bijvoorbeeld door de x uit het logo op te bouwen uit ledschermen waarop we beelden projecteren, terwijl je van Martijn zelf alleen de contouren ziet. De eerste schetsen leverden direct al een echt vet effect op, dus dat hebben we verder ontwikkeld.”
Alle kanten
Het logo van Martin Garrix is door Lammertse prominent op de postzegel geplaatst. “De plus en de x zijn heel simpele vormen, waardoor je er alle kanten mee uit kunt. Vaak gebruiken we wit, maar hier past oranjerood veel beter. Het is niet effen, er is ook donkerblauw in gebruikt, een verwijzing naar wat er op de velrand gebeurt.”
Papierscheuren
Op de velrand bevinden zich boven en onder gescheurde papierstroken. Die gebruikt Lammertse wel vaker in grafische uitingen rondom de shows van Martin Garrix. “Aan de bovenkant van het postzegelvel staat onder de papierstrook een bewerkte foto van bergtoppen in oranjerood. Martijn reist vaak per vliegtuig de wereld over en hij maakt dan regelmatig foto’s van bergketens waar ze overheen vliegen. Die deelt hij weer op social media. Zijn fans weten dat.”
Blauwdruk
Een opvallend element op het postzegelvel is de lijntekening onder de oranjerode bergtoppen. Lammertse: “Daarbij heb ik mij laten inspireren door tekeningen zoals die van Leonardo da Vinci over zijn uitvindingen. Het is eigenlijk een soort blauwdruk. En als je goed kijkt, zie je dat het hier gaat om de ‘uitvinding’ van de plus en de x uit het logo van Martijn.”
Stoer
Lammertse heeft een stoer postzegelvel gemaakt, met stevige donkere vlakken en sterke kleuren, afgewisseld met subtiele lijnen in de blauwdruktekening. “Het tekstblok met hoofdletters past bij het grote gebaar van de andere beeldelementen op het vel. De logo’s, het artikelnummer en de barcode zijn onderaan naast elkaar geplaatst. Dat geeft niet alleen een rustpunt in het beeld, maar ik weet ook dat er fans zijn die alles van Martijn verzamelen. Op die manier kunnen zij bijvoorbeeld het logo met de plus en de x gemakkelijk losscheuren.”
Over Boris Lammertse
Boris Lammertse (Ouderkerk aan de IJssel, 1997) studeerde van 2013-2017 grafisch ontwerpen en visualiseren aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij volgde stages bij Studio Beige in Rotterdam (ontwerpers van de orchideeënpostzegels uit 2014) en bij evenementenorganisatie Give Soul, eveneens in Rotterdam. In 2017 vestigde Lammertse zich als zelfstandig grafisch ontwerper. Sinds 2018 werkt hij voor STMPD RCRDS, de platenmaatschappij van Martin Garrix. Daar is hij 3 dagen per week verantwoordelijk voor al het grafisch ontwerp en beeldproductie (video en fotografie).
Over Gerard Garritsen
Gerard Garritsen (Amsterdam, 1995) ging in 1974 werken bij het postzegelveilinghuis Wiggers de Vries, dat hij in 1988 overnam. In 2010 werd Wiggers de Vries overgenomen door Global Philatelistic Network. De naam veranderde in Corinphila Veilingen, maar Garritsen bleef tot 2017 aan als managing director. In dat jaar gaat hij fulltime als directeur aan de slag bij de Martin Garrix-organisatie, inclusief STMPD RCRDS.