PostNL uitgifte: Vogels in Nederland

PostNL uitgifte: Vogels in Nederland

Kijk hier voor informatie over de wijze van opname in de Importa Supplementen 2019.

Samenvatting

Uitgifte: Vogels in Nederland

Uitgiftedatum: 23 april 2019

Verschijningsvorm: vel met 6 postzegels in 2 verschillende ontwerpen, met waardeaanduiding internationaal 1 voor post tot en met 20 gram met een internationale bestemming

Artikelnummer: 390661

Illustraties: Michelle Dujardin, Rijswijk

Ontwerp: Yvonne Warmerdam, Orange Licensing, Gouda

Uitgifte

De samenwerkende postbedrijven in Europa geven al meer dan zestig jaar postzegels uit met een gemeenschappelijk thema. Sinds 2002 is hier ook een ontwerpwedstrijd aan verbonden: de EUROPA Stamp Best Design Competition. Deze competitie wordt uitgeschreven door PostEurop, de organisatie waarin alle Europese nationale postbedrijven samenwerken. Voor 2019 staat de ontwerpwedstrijd in het teken van nationale vogels. Dit was voor PostNL aanleiding om op 23 april 2019 het postzegelvel Vogels in Nederland uit te geven, met de waardeaanduiding 1 voor internationale bestemmingen. Op deze postzegels staan de putter en de pestvogel afgebeeld: twee kleurrijke vogels met een eeuwenoude naam in de Nederlandse geschiedenis.

Ontwerp

Op het postzegelvel Vogels in Nederland zijn de illustraties van de putter en de pestvogel, allebei gezeten op een takje, beeldvullend in de postzegels opgenomen. De naam van de putter staat rechtsonder op de postzegel en de sorteerhaak rechtsboven. Bij de postzegel van de pestvogel is dat precies omgekeerd. De kleur van de waardeaanduiding 1 linksboven is ontleend aan de kenmerkende kopkleuren van de vogels. Op de tabs links en rechts staat naast het Priority-logo een verwijzing naar de CEE-app waarmee de kenmerkende zang van de vogels is te horen. Op de bovenste velrand staat de titel van het postzegelvel, geflankeerd door verkleinde en gespiegelde illustraties van de twee vogels tegen een lichtblauwe hemel. Onder aan het postzegelvel is een kort verhaal over de putter en de pestvogel opgenomen, met daaromheen twee vergrotingen van de illustraties die op de postzegels zijn gebruikt. Op dit deel van de velrand staan ook tekeningen van een distel en een paardenbloem (in bloei en met vruchtpluis).

Ontwerper Yvonne Warmerdam gebruikte voor de typografie twee lettertypes: het handgeschreven lettertype Michelle Dujardin (Michelle Dujardin, 2017) en het lettertype Avenir Next Condensed (Adrian Frutiger, Akira Kobayashi en Akaki Razmadze, 1988-2012).

Ontwerper

De illustraties op Vogels in Nederland zijn van de hand van illustrator Michelle Dujardin. Terwijl haar tekentalent zich al vroeg openbaarde, koos zij in plaats van de kunstacademie voor een studie psychologie aan de Universiteit Leiden. Tijdens deze studie volgde zij allerlei opleidingen en bijvakken in tekenen, schilderen en fotografie.

Zentekenen

Na haar afstuderen combineerde Michelle Dujardin een baan als psycholoog met schilderijen maken. Haar carrière kwam in een stroomversnelling toen zij kennismaakte met zentekenen. Michelle: “Deze tekenvorm wierp een nieuw licht op de manier waarop ik wilde werken. De aanpak is ook heel anders dan wat ik gewend was. Bij zentekenen zet je de contourlijnen met potlood blind op, dus zonder dat je op het papier kijkt. Dat is een heel ontspannen manier van tekenen.

Bij zentekenen werk je met potlood, maar ik gebruik het in combinatie met waterverf en inkt. Daarbij volg ik ook een oosterse werkwijze, met Chinese kwasten. Ook bij aquarelleren moet het in één keer goed zijn, het is dus erop of eronder. Dat past wel bij mij.”

Minimalistisch-realistisch

Op basis van de nieuwe techniek koos Michelle voor het fulltime tekenaarschap, waarvoor zij een vrije, minimalistische stijl ontwikkelde. “Altijd realistisch, maar met een licht abstract-impressionistische toets”, zegt zij. “Zentekenen is hier in het westen ontwikkeld. De oorspronkelijke oosterse werkwijze is een beetje anders. Daar is het gebruikelijk om iets herhaaldelijk te schilderen, waardoor je uit herinnering weet hoe het eruit ziet. In een moment van perfecte concentratie wordt de tekening of het schilderij in één keer zonder aarzelen op papier gezet. Bij mijn werkwijze combineer ik beide technieken. Eerst maak ik met een zacht potlood de schets. Het is snel werken, waarbij ik mijn verstand uitschakel en op intuïtie de contouren opzet. Daarna pak ik mijn kwasten om met aquarelverf te schilderen, in combinatie met Japanse verfstiften en soms ook Oost-Indische inkt om bijvoorbeeld diepzwarte ogen te maken.”

Geliefd versus gehaat

Dujardin maakt van uiteenlopende onderwerpen tekeningen, maar vrijwel altijd is er een relatie met de natuur. Haar vogeltekeningen zijn populair, ook in het buitenland. Michelle: “Ik kom uit een familie waarin iedereen wel wat met vogels heeft. Mijn vader is een echte vogelliefhebber. Dus ik heb het niet van een vreemde, hoewel hij er oneindig veel meer van weet. Op de internationale postzegels van Vogels in Nederland zijn de putter en de pestvogel bewust tegenover elkaar gezet. Ze passen goed bij elkaar, ze beginnen alle twee met een p en hebben beide een opvallende bijnaam. En ze vormen ook een mooie tegenstelling – de een geliefd, de ander gevreesd. Terwijl het allebei heel fraaie vogels zijn. Ook voor deze twee vogeltekeningen heb ik foto’s gebruikt om goed de veren, de kleuren en de vorm te treffen. Maar altijd neem ik de vrijheid om mijn eigen versie van de vogels te tekenen, met een opbouw van kleuren die je niet altijd op het eerste gezicht ziet.”

Rustig in balans

Art-director Yvonne Warmerdam van Orange Licensing, het agentschap dat Michelle Dujardin vertegenwoordigt, heeft het ontwerp gemaakt van Vogels in Nederland. Yvonne: “Het is dankbaar werk om haar delicate illustraties in een ontwerp te vatten. Michelle opent je ogen voor de schoonheid om ons heen. Ik heb er bewust voor gekozen alle vogels groot en vrijstaand op de postzegels te zetten. En in balans, waardoor een rustig beeld ontstaat. Zo krijgen ze de hoofdrol die ze verdienen. Op de velrand en op de tabs heb ik meer vrijheid genomen. Bijvoorbeeld door de putter en de pestvogel in een ander formaat te laten terugkeren: verkleind en gespiegeld bovenaan en uitvergroot onderaan. Op de velrand heb ik wel een achtergrond neergezet, maar dan subtiel met een transparante versie van tekeningen van Michelle van lucht en landschap.”

Over Michelle Dujardin

Michelle Dujardin (1979) is zelfstandig tekenaar en illustrator en geeft les in zentekenen. Na haar studie klinische en gezondheidspsychologie in Leiden, besloot zij haar oude liefde voor tekenen en schilderen weer op te pakken. Ze zocht naar een nieuwe manier om haar interesse voor kunst en voor de menselijke geest te combineren en ging op zoek naar kennis over de psychologische kant van creativiteit en kunst. Daarbij kwam zij onder andere in aanraking met de boeddhistische psychologie waar zij antwoorden vond buiten het westerse wetenschappelijke kader waarin zij was opgeleid. Ook maakte zij kennis met de wetenschappelijke ideeën over tekenen van Betty Edwards en de meer spirituele benadering van tekenen van Frederick Franck. Dit alles leidde tot een spontane en minimalistische stijl van werken die uiteindelijk de basis werd voor haar huidige werk, dat zijn weg vindt naar liefhebbers over de hele wereld. In 2012 publiceerde Michelle Het Zen tekenboek (tweede druk 2018) en in 2014 met Willem Radder The Zen Drawing Pack. In augustus 2018 gaven Bonaire, Saba en Sint Eustatius de postvellen Windsurfing, Hummingbirds en Butterflies & Flowers uit, met tekeningen van Michelle Dujardin.

Over Yvonne Warmerdam

Yvonne Warmerdam (1979) studeerde interieurstyling aan de Artemis Academie in Rotterdam en European Studies aan de Haagse Hogeschool. Daarna werkte zij als marketing- en communicatiemedewerker bij verschillende bedrijven. Sinds 2014 is zij artdirector bij Orange Licensing. Dit bureau uit Gouda vertegenwoordigt uitsluitend Nederlandse illustratoren, onder wie Rien Poortvliet, Janneke Brinkman, Jan van Haasteren, Anton Pieck, Francien van Westering en sinds 2017 ook Michelle Dujardin. Yvonne werkt als artdirector ideeën visueel uit te en ontwikkelt concepten om (potentiële) licentienemers ervan te overtuigen dat hun producten nog mooier worden met artwork van deze Nederlandse kunstenaars.

Onderwerp

De putter komt oorspronkelijk voor langs de zonnige randen van vochtige loofbossen. Nog niet zo lang geleden zijn putters begonnen zich aan te passen aan door de mens gemaakte landschappen, zoals boomgaarden en parken. De belangrijkste voorwaarde voor de aanwezigheid van putters is een rijke vegetatie met veel composieten (distels, paardenbloemen). Aantal broedparen in Nederland volgens de laatste telling: 15.000 tot 20.000.

De pestvogel bewoont dichte taiga in Noord-Rusland en bosrijke gebieden van Scandinavië. Als in de gebieden in de winter te weinig bessen te vinden zijn, komt de pestvogel naar Nederland. Zo’n invasie van grote aantallen treedt onregelmatig op, andere jaren is het een vogel die schaars is tijdens de winter. In het verre verleden werd de vogel gezien als brenger van onheil, vandaar ook zijn naam. Ze zijn ongeveer zo groot als een spreeuw en hebben een opvallende kuif. De pestvogel broedt niet in Nederland.

[bron: vogelbescherming.nl]

Technische gegevens

Op de uitgifte Vogels in Nederland staat waardeaanduiding internationaal 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een internationale bestemming.

Postzegelformaat              36 x 25 mm

Velformaat                        108 x 150 mm

Papier                                normaal met fosforopdruk

Gomming                          gegomd

Druktechniek                     offset

Drukkleuren                      cyaan, magenta, geel en zwart

Illustraties                         Michelle Dujardin, Rijswijk
Ontwerp                            Yvonne Warmerdam, Orange Licensing BV, Gouda

Drukkerij                           Joh. Enschedé Security Print, Haarlem

Oplage                              60.000 vellen

Verschijningsvorm            vel van 6 postzegels in 2 gelijke ontwerpen

Artikelnummer                 390661

© 2019 Koninklijke PostNL BV